noblesse logo

 

Koerswending voor New Belgica

Zoals bekend wil de vzw De Steenschuit een replica bouwen van de Belgica, het schip van de eerste wetenschappelijke Zuidpoolexpeditie (1897-1899) onder leiding van Adrien de Gerlache. Oorspronkelijk was het de bedoeling een varend schip te bouwen, dat zelfs het opleidingsschip van de marine zou worden.

Onlangs heeft De Steenschuit de plannen echter moeten herzien. De New Belgica wordt een museumschip in Antwerpen. "We willen niet horen van een terugschroeven van het project", aldus Kurt Van Camp, directeur van De Steenschuit. "We spreken nadrukkelijk van een nieuwe, realistische wending die ons verlost van een reeks problemen, die ons voortdurend parten speelden."

De Belgicawerf werd de jongste tijd geconfronteerd met een aantal ernstige tegenslagen, waardoor de bouw van de replica als varend schip steeds meer op de helling kwam te staan. Er viel een deel van de financiering weg, de verhoopte ontsluiting van de werf naar de Rupel zou er niet komen, de marine zou voor het zeilopleidingsschip een beroep doen op het commerciële circuit, enz.

Dit kwam bovenop problemen van scheepsarchitectuur en classificatie. "Een varend schip van 40 meter moet immers aan heel wat regels voldoen. We kregen al langer het gevoel dat we onze tanden stukbeten op de complexe materie van architectuur, engineering en classificatie", legt Kurt Van Camp uit.

Zo werd uiteindelijk besloten de idee van een varend schip te laten "varen", het alternatief werd een "museumschip". Dit geeft de bouwers heel wat meer vrijheid en kunnen "no-nonsense" plannen gemaakt worden op basis van de historische tekeningen van de Gerlache zelf. Absurde voorschriften staan de verdere uitvoering van het project niet meer in de weg.

Kurt Van Camp: "In een museumschip kan je ook de return naar de maatschappij vergroten. Je biedt een project waar iedereen van kan genieten en dat het hele jaar door een veel grotere visibiliteit heeft."

Er is ruimte voor een historisch schip in één van de dokken, het dichtst bij het MAS in Antwerpen. De stad wil die site ontwikkelen tot een maritiem erfgoedproject. Als houten driemaster krijgt de New Belgica daar een prachtige plek.
 

Deze tekst is een samenvatting van een artikel van Kris Naudts in "Ruimschoots", een driemaandelijks nautisch tijdschrift. Klik hier om het volledig artikel te lezen.

Noblesse Benelux sponsort sinds 2010 de bouw van de New Belgica en is ook de leverancier van de houtbewerkingsmachines in de nieuwe werkplaats van De Steenschuit. Lees ook onze vorige nieuwsbijdragen van 21/12/2010 en 10/11/2011.



 

Nieuws

Jaarlijkse vakantie 11/07/2018

Wegens vakantie is ons bedrijf gesloten van maandag 16 juli tot en met vrijdag 27 juli 2018. Vanaf maandag 30 juli 2018 staan wij graag weer voor u klaar. Wij wensen u een fijne en zonnige vakantie periode toe!

Noblesse Benelux viert 65ste verjaardag 23/01/2018

Ons bedrijf werd in 1953 opgericht, eerst als de eenmanszaak "Albert Noblesse", later werd het "Noblesse Benelux N.V.". De onderneming telt zo'n 25 medewerkers.

De MAGGI GT800, een heel betaalbare en flexibele CNC-boormachine met automatische doorvoer 18/01/2018

Nieuw in ons assortiment: de GT800 van MAGGI. De bewerkingsunit werkt vanaf de bovenzijde. Deze machine is een uitstekende keuze voor maximum flexibiliteit, de hoogste nauwkeurigheid en kwaliteit.

Contacteer ons

NOBLESSE BENELUX NV
Industriepark - Neringstraat 2
BE - 1840 Londerzeel

Tel.: 00-32-52-30.09.81
Fax: 00-32-52-31.94.13
E-mail:info@noblesse.be