noblesse logo

 

Koerswending voor New Belgica

Zoals bekend wil de vzw De Steenschuit een replica bouwen van de Belgica, het schip van de eerste wetenschappelijke Zuidpoolexpeditie (1897-1899) onder leiding van Adrien de Gerlache. Oorspronkelijk was het de bedoeling een varend schip te bouwen, dat zelfs het opleidingsschip van de marine zou worden.

Onlangs heeft De Steenschuit de plannen echter moeten herzien. De New Belgica wordt een museumschip in Antwerpen. "We willen niet horen van een terugschroeven van het project", aldus Kurt Van Camp, directeur van De Steenschuit. "We spreken nadrukkelijk van een nieuwe, realistische wending die ons verlost van een reeks problemen, die ons voortdurend parten speelden."

De Belgicawerf werd de jongste tijd geconfronteerd met een aantal ernstige tegenslagen, waardoor de bouw van de replica als varend schip steeds meer op de helling kwam te staan. Er viel een deel van de financiering weg, de verhoopte ontsluiting van de werf naar de Rupel zou er niet komen, de marine zou voor het zeilopleidingsschip een beroep doen op het commerciële circuit, enz.

Dit kwam bovenop problemen van scheepsarchitectuur en classificatie. "Een varend schip van 40 meter moet immers aan heel wat regels voldoen. We kregen al langer het gevoel dat we onze tanden stukbeten op de complexe materie van architectuur, engineering en classificatie", legt Kurt Van Camp uit.

Zo werd uiteindelijk besloten de idee van een varend schip te laten "varen", het alternatief werd een "museumschip". Dit geeft de bouwers heel wat meer vrijheid en kunnen "no-nonsense" plannen gemaakt worden op basis van de historische tekeningen van de Gerlache zelf. Absurde voorschriften staan de verdere uitvoering van het project niet meer in de weg.

Kurt Van Camp: "In een museumschip kan je ook de return naar de maatschappij vergroten. Je biedt een project waar iedereen van kan genieten en dat het hele jaar door een veel grotere visibiliteit heeft."

Er is ruimte voor een historisch schip in één van de dokken, het dichtst bij het MAS in Antwerpen. De stad wil die site ontwikkelen tot een maritiem erfgoedproject. Als houten driemaster krijgt de New Belgica daar een prachtige plek.
 

Deze tekst is een samenvatting van een artikel van Kris Naudts in "Ruimschoots", een driemaandelijks nautisch tijdschrift. Klik hier om het volledig artikel te lezen.

Noblesse Benelux sponsort sinds 2010 de bouw van de New Belgica en is ook de leverancier van de houtbewerkingsmachines in de nieuwe werkplaats van De Steenschuit. Lees ook onze vorige nieuwsbijdragen van 21/12/2010 en 10/11/2011.



 

Nieuws

LIGNA 2019 - MAKING MORE OUT OF WOOD 14/05/2019

HANNOVER - 27 t/m 31 mei 2019. Lees het speciale nummer van Noblesse Info.

Noblesse - Hebrock lente actie 2019 18/03/2019

Geniet nu van mooie kortingen in combinatie met gratis PLC sturing met touchscreen!

Pensionering Jan en Paul Noblesse 21/02/2019

Proficiat Jan en Paul met wat jullie hebben opgebouwd; geniet van jullie welverdiend pensioen.

Contacteer ons

NOBLESSE BENELUX NV
Industriepark - Neringstraat 2
BE - 1840 Londerzeel

Tel.: 00-32-52-30.09.81
Fax: 00-32-52-31.94.13
E-mail:info@noblesse.be